Murphy's law

Murphy's law

17 Jul 2015

Keamanan sejagat dengan sains

Sekadar coretan ringkas.

Tempoh hari sewaktu aku pulang dari kerja, seperti biasa aku akan mendengar radio BFM. DJ pada petang itu adalah Umapagan dan tetamu jemputan adalah Fabien Bouhier. Kalau apa yang aku dengar betul, beliau adalah seorang ahli fizik amatur. Begitu minatnya beliau pada sains fizik sehinggakan beliau belajar sendiri menerusi kelas online di internet.

Fabien pernah juga hadir sebelum ini di BFM, membincangkan topik-topik lain yang berkaitan dengan sains juga; antaranya sains di sebalik Interstellar (filem tahun 2014) dan sains di sebalik Back To The Future. Tetapi kali ini, Fabien sedang mempromosikan buku yang beliau tulis baru-baru, bertajuk 'Down the Quantum Hole'.

Sepanjang wawancara antara Fabien dengan Umapagan itu, beliau ada mengatakan untuk mencapai keamanan dunia (world peace), pelajarilah sains. Bagaimana, tidak pula beliau jelaskan. Tetapi sudah cukup untuk membuatkan aku berfikir; betul juga.

Aku setuju dengan apa yang Fabien katakan itu. Untuk mencapai keamanan sejagat, sains boleh jadi penyelamat. Kerana apabila difikirkan balik, setakat pengetahuan dan pemahaman aku yang sedia ada, sains ini sangat empirikal. Apabila ia sesuatu yang empirikal, sukar untuk ia berada di dalam ruang kelabu. Kerana kewujudan ruang kelabu inilah, yang mewujudkan perbezaan pendapat.

Mungkin kita sekarang ini terlalu berbicara perihal manusia; "pendapat saya", "pendapat kamu", "pendapat mereka". Mengapa tidak untuk seketika, sebagai contohnya kita cuba sekali sekala meneroka ilmu astronomi. Aku yakin, kita tidak akan ada masa untuk cari salah hujah itu, cari salah hujah ini, apabila kita sedang kagum dan terpesona dengan luasnya ruang angkasa.

Mungkin itulah apa yang dimaksudkan oleh Fabien. Jika kita sibuk berbicara pula akan perihal kejadian bintang, putaran bumi, betapa luasnya hamparan fabrik angkasa; mungkin barulah kita akan sedar bahawa bukan manusia semata-mata yang berada di pusat alam ini. We're not the center of the universe. Kita ini hanyalah makhluk yang tinggal di bumi, di dalam jutaan planet, di tengah-tengah jutaan galaksi yang lain. Kita ini kerdil sahaja. Bila kita sedar akan keadaan itu, mungkin kita akan lebih mudah berlapang dada menerima perbezaan yang ada pada orang lain.

Sekadar pandangan dua sen dari diri ini.

Oleh Sharir Shazni

1 comment:

  1. Your Affiliate Money Making Machine is waiting -

    Plus, making profit with it is as easy as 1..2..3!

    Here's how it works...

    STEP 1. Tell the system what affiliate products the system will advertise
    STEP 2. Add some PUSH BUTTON traffic (it LITERALLY takes 2 minutes)
    STEP 3. Watch the system explode your list and sell your affiliate products all by itself!

    So, do you want to start making profits?

    You can test-drive the system for yourself risk free...

    ReplyDelete