Murphy's law

Murphy's law

30 Apr 2015

Tiang Untuk Berbumbung



Tidak terdiri dan terbinanya sesuatu struktur yang dapat melindungi kita dari panas dan hujan melainkan koordinasi tiang yang betul serta kukuh. Dalam sesuatu pembangunan dan senibina, koordinasi tiang dan struktur asas sangat penting dalam menjamin sesuatu keselamatan pengguna dan juga penghuni.

Bagaimana ingin tinggal di dalam rumah yang tidak berbumbung? Apakah gunanya tiang terdiri tapi tidak mahu "construct" dindingnya dan juga bumbungnya. Akhir sekali, projek terbengkalai, dan bangunan kita tidak dihuni melainkan semak, haiwan liar juga makhluk ghaib.

Sebelum nak dirikan tiang, pasti ada planning dan juga idea untuk membina sesuatu design bukan? Mana mungkin terus menerus dibinanya. Architect sudah tentu ada ideanya, cantik, form, concept, dan macam-macam lagi. Matlamat akhirnya adalah untuk keselamatan, perlindungan, iconic dan keselasaan. Tapi perlindungan yang macam mana yang kita mahukan?

Begitu juga dalam kehidupan kita, islam. Betapa cantiknya Allah mengatur ad-deen ni, bermulanya dengan concept iman. Baru boleh membangunkan tiang. Concept iman itu rukun iman kita dan tiang itu rukun islam kita. Concept dan tiang ini sangat penting dalam merealisasikan sesuatu senibina dan design itu sendiri. Jika concept lemah dan tidak kukuh justifikasinyamacam mana lecturer atau client mahu terima. Serupa juga dengan koordinasi dan planning tiang kita, jika koordinasi dan planning yang tidak betul, natijahnya design hancur, runtuh dan tidak selamat. Manusia pun takut ingin berlindung dalam design yang tidak selamat.


Daripada Abi Abdul Rahman Abdillah bin Umar bin al-Khattab r.a. berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah S.A.W bersabda:

"Islam didirikan atas lima perkara iaitu bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah, mendirikan solat, mengeluarkan zakat,mengerjakan haji ke Baitullah dan berpuasa pada bulan Ramadhan."  H.R.Al-Bukhari

Begitulah apa yang disebut sebagai rukun-rukun yang selama ni kita hafal dan ingat sejak di bangku sekolah. Hafal dan Ingat. Tapi kita belum tentu faham. Bila ada tiang, ia tetap tidak mampu membangunkan sesuatu perlindungan kepada kita,dari hujan atau panas. Ia perlu dilengkapi penuh dengan elemen-elemen lain seperti dinding, bumbung, tingkap, pintu, elektrik, perabot dan juga susunatur space dan program sesuatu design tu supaya design tu dianggap berjaya.

Rukun iman dan Rukun islam adalah asas, fundamental, foundation and acts. Ia adalah pendokong untuk sesuatu kekuatan amal ibadah yang lain seperti syariah, muamalat, dakwah, munakahat, dan lain-lain. Lemah koordinasi dan binaan tiang ini akan membawa kesan buruk pada aspek-aspek di atas. Islam bukan sekadar rukun, tapi ia menyeluruh dalam setiap aspek kehidupan manusia. Islam adalah sistem hidup, dan rukun-rukun ini adalah tiang sebuah bangunan. Itulah yang harus kita fahami sebagai hamba,pemimpin dan juga orang yang beriman. Realiti kini, kita menyangka cukup sekadar mendirikan tiangnya. Tidak berbumbung, tiada dinding, tidak dipasang elektriknya, tiada kelengkapan perabot. Kita menyangka cukup sekadar mengetahui rukun iman, melaksanakan kelima-lima rukun islam, tapi tiada usaha dalam dakwah, tarbiah, perlaksanaan syariah, membina keluarga islami, beradab dalam pergaulan bermasyarakat, berakhlak dalam muamalat. Manusia sudah lari dari fitrahnya, mengejar yang material lalu lalai untuk membawa manusia kepada sifat manusiawinya.


"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu."  Al-Baqarah: 208

Bila kita fahami tiang dan concept ini sebaiknya, barulah kita dapat membina sebuah design yang boleh kita bumbungi dan berlindung dengan selamat. Allah menjadikan islam ini tuk keselamatan kita di dunia. Kerana Dia tahu dunia memang indah hingga melenakan kita semua. Tapi yakinilah kita,jika dunia di anggap indah, syurga itu jauh lebih indah nikmatnya. Dengan kefahaman rukun islam dan rukun iman ini, kita nak bangunkan sistem design ad-deen yang menyeluruh, agar Islam itu capai matlamat akhirnya dan sesuai dengan maksudnya iaitu salam atau selamat. Supaya Islam itu menaungi kita di dunia ini bermula dari dalam diri kita, keluarga kita, masyarakat kita, negara kita hinggalah ke sebuah ketamadunan.

"...Pada hari ini telah Aku sempurnakan agamamu untukmu, dan telah Aku cukupkan nikmat-Ku bagimu, dan telah Aku redhai Islam sebagai agamamu..."  Al-Maidah: 3

1 comment:

  1. Use this diet hack to drop 2 lb of fat in just 8 hours

    At least 160000 men and women are losing weight with a easy and secret "liquids hack" to lose 2lbs each and every night in their sleep.

    It's very simple and it works all the time.

    Here's how you can do it yourself:

    1) Take a glass and fill it up with water half the way

    2) And now do this weight loss HACK

    so you'll be 2lbs thinner the next day!

    ReplyDelete