Murphy's law

Murphy's law

8 May 2015

Seputar isu 'Artificial Intelligence'


Disebabkan perbicaraan mengenai topik 'artificial intelligence' ini adalah sesuatu yang masih lagi di dalam ruang lingkup hypothetical, di mana AI seperti Ultron masih tidak tercapai di alam realiti ini, makanya saya sekadar mampu untuk menulis dalam konteks pandangan peribadi. Berdasarkan fakta-fakta anekdot semata-mata yang tidak disokong oleh fakta-fakta empirikal.

Bagi sesiapa yang telah menonton filem terbaru Avengers: Age of Ultron, atau pun sekadar sempat menonton trailer filem tersebut, pasti anda tahu bahawa Ultron adalah sebuah (atau seorang?) robot yang punya kesedaran atau mindanya sendiri. Punya AI. Ultron merasakan manusia ini adalah faktor utama yang menyumbang kepada kerosakan alam dan maka wajarlah manusia ini dihapuskan serta-merta. Dan penonjolan watak AI yang jahat sebegini adalah bukan sesuatu yang baru dalam dunia Hollywood atau dalam mana-mana media fiksyen yang lain. Tetapi jangan pula dilupakan filem-filem lain yang turut sama menyentuh isu AI, seperti A.I. Artificial Intelligence, Bicentennial Man atau yang paling baru, Chappie. Watak utama iaitu robot dalam filem-filem ini menampilkan AI yang 'baik'. Tidak memberi ancaman kepada manusia malah di satu tahap, menyelamatkan manusia.

Apakah itu intelligence?

Sebelum kita bicara dengan lebih lanjut mengenai AI, kita perlu lihat dahulu, apakah itu 'intelligence'?

Jawapan pendek; saya tidak tahu dan tidak jumpa jawapannya.

Jawapan panjang; tiada kata putus yang boleh dicapai oleh para pemikir sehingga sekarang. Kerana intelligence atau kebijaksanaan adalah sesuatu yang sangat subjektif dan apabila seseorang mahu membincangkannya, ia perlu juga disertakan sekali dengan membicarakan juga apakah itu consciousness (kesedaran). Dan konsep 'kesedaran' itu juga sesuatu yang sukar untuk dikaji dan diuji. Ia masih di dalam konteks falsafah. Pelbagai persoalan boleh ditimbulkan apabila bercakap mengenai intelligence ini. Kebijaksanaan itu pula adakah hanya dalam konteks kognitif semata-mata? Bagaimana pula dengan keupayaan seseorang untuk menilai emosi manusia? Perbincangan ini boleh juga adalah sesuatu perkara yang relatif mengikut peredaran masa dan budaya.

Pendekatan secara top-down dan bottom-up

'Top-down' dan 'bottom up'. Kedua-dua ini adalah satu pendekatan dalam menghasilkan satu sistem AI.

Apabila anda ingin hasilkan robot yang terus mampu untuk berfikir, mengira, menulis, membaca dan bercakap sebaik saja anda menghidupkannya, itu adalah pendekatan secara top-down. Bermaksud, anda telah menulis program di dalam 'otak' robot itu dari awal pembikinannya. Serta-merta dia sudah tahu bagaimana untuk berkelakuan dan berfikir seperti manusia. Contoh mudah, Ultron.

Bottom-up pula adalah yang disebaliknya. Mesin atau robot itu perlu belajar beberapa kemahiran tertentu untuk betul-betul dikatakan bijak. Seperti bayi yang baru lahir. Ia perlu belajar secara 'trial and error'. Perlu selalu membuat kesilapan dan dalam masa yang sama perlu kenal kesilapan itu dan tidak akan mengulanginya di masa depan. Seperti bayi kecil yang membesar. Contoh mudah, boleh dilihat dalam filem Chappie. Dan bagi saya, pendekatan ini yang lebih menyerupai manusia.

Dua cara pendekatan ini punya kebaikan dan keburukan yang tersendiri. Top-down memerlukan kapasiti pemprosesan komputer yang tinggi untuk membuat kiraan atau keputusan dalam masa yang sangat pantas. Bottom-up pula, seakan anak yang membesar, akan mengambil masa yang lama.

Kerisauan yang melanda

Stephen Hawking mengatakan bahawa usaha untuk membangunkan teknologi AI ini adalah sesuatu yang bahaya. Beliau takut sistem AI ini nanti akan mahu bebas dan tidak mahu menurut kod asas programnya. Menurut pendapat-pendapat pemikir lain pula, kemungkinan sistem AI ini akan mencapai satu konklusi bahawa manusia hanyalah sekadar susunan atom yang membentuk suatu jasad yang sama sahaja dengan haiwan, tumbuhan atau batuan dan pepasir di bumi ini. Manusia sekadar pembolehubah (variable) dalam persamaan matematik yang membentuk alam semesta. Seperti dalam persamaan matematik dan eksperimentasi sains, pembolehubah boleh dimanipulasikan; sama ada untuk ditambah, ditolak atau dihapuskan secara terus. Kerana apa yang penting, matlamatnya adalah untuk mencapai keseimbangan persamaan matematik itu. Kelangsungan hidup alam semesta secara keseluruhan.

Pada pendapat saya, kekhuatiran ini ada asasnya juga. Tetapi harus juga diingat, manusia memang takut pada sesuatu yang mereka tidak tahu. Fear of the unknown. Orang pada zaman dahulu takut untuk belayar jauh kerana khuatir apabila sampai di hujung dunia, kapal akan jatuh di tebing lautan.

Hakikatnya pada waktu sekarang, AI sudah ada di sekeliling kita. Apabila anda selesai menonton satu video di YouTube, akan disertakan cadangan video di sebelah kanan untuk tontonan yang seterusnya, berdasarkan jenis video yang anda tonton sebentar tadi. Enjin carian Google akan betulkan ejaan atau penyusunan ayat anda dalam mencari maklumat yang anda cari itu. Aplikasi smartphone Waze akan membetulkan laluan anda jika anda terlepas selekoh tadi. Semua ini adalah satu sistem AI yang memberi manfaat pada manusia. Tetapi dalam bentuk yang primitif.

Penutup bicara

Jalan terbaik, jika anda yang membaca ini punya aspirasi dan cita-cita untuk menghasilkan satu sistem AI secanggih JARVIS, teruskan kajian anda. Kerana apa yang menariknya dalam bidang AI ini, secara tidak langsung kita akan dapat belajar mengenai diri kita sendiri. Apakah yang menyebabkan kita punya consciousness? Bagaimana kebijaksanaan ini terbentuk? 

"Manusia sebaik-baik ciptaanNya"


Oleh Sharir Shazni

1 comment:

  1. You should see how my acquaintance Wesley Virgin's tale launches in this SHOCKING AND CONTROVERSIAL video.

    As a matter of fact, Wesley was in the army-and soon after leaving-he discovered hidden, "mind control" secrets that the government and others used to obtain whatever they want.

    These are the EXACT same tactics many celebrities (notably those who "became famous out of nothing") and elite business people used to become wealthy and successful.

    You've heard that you use only 10% of your brain.

    That's mostly because most of your brainpower is UNCONSCIOUS.

    Perhaps this thought has even taken place INSIDE your own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head seven years back, while riding an unlicensed, garbage bucket of a car without a license and $3.20 in his pocket.

    "I'm very frustrated with living paycheck to paycheck! Why can't I become successful?"

    You've been a part of those those types of conversations, right?

    Your very own success story is waiting to happen. All you have to do is in YOURSELF.

    CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S SECRETS

    ReplyDelete