Murphy's law

Murphy's law

6 Mar 2015

Aku Musuh, Bukan Kawan




Aku musuh kamu. Tapi tidak semestinya aku ini bukan dari golonganmu mungkin aku sebahagian darimu juga. Kini, kalau dikatakan musuh, ramai terfikir dan bersangka aku bukan dari kalangan orang mereka. Ala-ala secret agent yang menyusup dalam sesuatu organisasi ataupun macam cerita Captain America: Winter Soldier, mungkin itu aku.

Aku tak nak gagasan, ide dan citra mental asalmu berkembang dan tersebar seluruh dunia. Maka, aku kena menyusun langkah dan rencana secara teliti tersusun dan sangat licik. Apabila gagasan, ide dan citra mental asalmu tersebar dan diterima oleh mereka yang bukan dari golonganmu juga orangmu, kelak wujudlah pelbagai peraturan, undang-undang, budaya dari gagasanmu. Aku musuhmu, tidak sekali aku menerima gagasan itu.

Lalu, aku ada list tentang beberapa strategi dan rancangan untuk menyusup masuk ke dalam pemikiran orang-orangmu. Menguasai pemikiran mereka adalah kunci bagi pintu kejayaan aku. Alhasil, kemandulan, kecacatan dan kelumpuhan dari segenap dimensi fitrah manusiawi mereka tercapai. Mereka tidak akan mampu buat apa-apa.

Pertama, aku tahu mereka ada yang dinamakan iman. Dan iman mereka ni turun naik, naik hingga digelar soleh ataupun turun hingga digelar munafik ataupun fasik. Aku bukan mahu mereka keluar dari kelompokmu, tapi hanya menjadi duri dalam dagingmu. Kerna itu, aku akan make sure iman mereka susah nak naik, lalu turun dan menurun. Mustahil bagi aku memastikan iman mereka tidak naik, tetapi sukar untuk naik itu prioriti aku. Kamu dan mereka, ada nafsu serupa macam manusia lain. Kalau lelaki mudah sahaja, nafsu mereka bukan shopping atau barang kemas tetapi perempuan. Aku berikan mereka perempuan, tapi bukan seperti dulu ala-ala perempuan simpanan atau pelacuran. Mereka kini cerdik, benda-benda seperti itu mereka nampak jelas haram, jijik atau kotor. Aku mahu tease sahaja orang-orang lelakimu ni, aku tayang dan beri sedikit sahaja. Bukan tunjuk semua, just to make sure iman mereka bergelojak deras dan panas. Kesanya, mereka sendiri yang akan berusaha cari jalan untuk berbuat maksiat, couple, zina, rogol, tonton video lucah dan sebagainya. Lalu mengapa harus aku susah perbanyakkan rumah urut atau rumah pelacuran yang hanya menjadi mangsa serbuan, denda, dan leceh sahaja untuk urusan apply lesen-lesen ni untuk dapat status legal. Itu baru sahaja aku rencanakan buat lelaki, bagaimana pula bagi kaum wanitamu?

Kedua, aku twist cara pandang kehidupan mereka. Memakaikan kacamata baru, yang lama aku biarkan mereka simpan, jauh dan terperuk biarkan berhabuk. Mereka kalau tahu tujuan hidup mereka sejak dari kecik atau di brainwash kan bile mereka boleh berfikir, aku memang akan kalah dan kerja aku semakin sukar. Mereka tidak pernah tahu bahkan disembunyikan dari pengetahuan mereka bahawa tujuan hidup mereka harus menyampaikan gagasanmu kepada mereka yang lain, keluarga, rakan, jiran, hatta pada pemimpin mereka sendiri. Kenapa mereka tidak tahu? Kerana telah aku dah sibukkan mereka dengan tujuan lain hingga ia suatu kepayahan buat mereka ingin menyusun masa atau mencari masa nak sampaikan gagasanmu ini. Aku sibukkan mereka dengan perkara-perkara yang nampak baik bagi mereka, kalau nampak jahat atau teruk, mereka akan sedar. Kita beri dan hiasi mereka melalui benda baik seperti belajar, kerja dan kemewahan. Adakah kamu tidak perlu semua itu? Tidak perlu belajar, tidak perlu cari kerja dan bekerja, tidak perlu kejar kemewahan? Bukan! Bukan mereka tidak perlu. Mereka perlu cuma aku sibukkan mereka sedikit sahaja supaya mereka nampak belajar, kerja, kemewahan ini tujuan hidup mereka tetapi bukan membina gagasan itu. Bagaimana ingin mereka nampak ia sebagai tujuan hidup mereka? Mudah! Aku jadikan sistem belajar atau pendidikan mereka sebagai doktrin untuk kejar kerja dan kemewahan itu sebagai suatu tujuan dan matlamat. Biarkan mereka dengan idea yang ingin aku tanamkan pada mereka, jika bukan straight A’s tidak dapat sambung belajar di overseas, jika bukan straight A’s adalah suatu kehinaan, jika bukan result yang bagus di universiti kelak sukar mendapat kerja. Apabila tidak dapat kerja bagus, gaji diperoleh sedikit. Apabila gaji sedikit kereta idaman bukan dalam capaian, gagal dan sukar membeli rumah besar-besar, barang kemas hanya dipandang disebalik kaca kedai emas dan permata, tiadalah shopping pakaian tapi hanya jalan mencuci mata. Bila tiada kemewahan, semua itu dianggap masyarakat sebagai teruk, hina dan ketinggalan. Tidak percaya? Lihatlah sekelilingmu dan masyarakatmu? Kesannya, masa mereka ini disibukkan dengan perkara-perkara yang aku sebut di atas tadi supaya mereka dapat capai apa yang dikata matlamat dan tujuan hidup mereka.

Konsekuensi dari kedua, mereka akan kejar dan ambil serta mencari masa yang lama tuk mereka rasa puas dengan semua itu. Ambil masa yang lama sampailah mereka sudah tua, lalu hilang kudrat dan lemah dalam mengusaha serta membina gagasanmu itu. Ada yang aku dengar seorang di antara kamu berkata gagasan kamu ini biarlah pendita-pendita dan budak-budak yang belajar tentangnya yang menguruskannya. Kerana yang tidak mengaji tidak mengetahui lalu lain yang diserunya. Aku tergelak dan mampu senyum nakal dengar alasan kawanmu itu. Lalu plan aku yang ketiga adalah based on alasan kawanmu itu. Aku rancang ingin jadikan pelajar-pelajar gagasan itu daripada mereka yang tak cemerlang dek mata golonganmu. Jalannya, aku pamerkan, jeritkan pada mereka sejak kecil bahawa kerjaya jurutera, doktor, arkitek, dan jurusan profesional semuanya daripada merekayang berada di kelas no 1 atau 2 di sekolahmu. Bila result peperiksaan keluar, mereka inilah yang akan cari dan mengambil aliran, kursus atau pengajian profesional di universiti. Inilah penangan dari apa yang aku tunjukkan pada mereka di dalam tv, internet, surat khabar yang golongan profesional ini akan hidup mewah, senang, pakai kereta besar dan suami yang segak, isteri yang hot sampai terliur mereka. Maka apa akan jadi pada mereka di kelas bawah-bawah? Mereka ini tiada choice selain ambil course teologi, business, sains social, politik, pentadbiran dan sebagainya. Hasilnya, mereka inilah yang akan jadi pendita-pendita yang mengejar popularity hingga tidak profesional dalam menyebarkan agamanya, cerita-cerita karut, mengambil kesempatan ke atas agama, manakala businessman pula akan jadi businessman yang korup, rasuah, menindas, cekik darah, yang politik sama juga, korup, penipu, mulut celupar, mencarut bagai, ambil kesempatan, dan yang pentadbiran hasilnya insan-insan yang malas, tak cekap dan efisyen, jenis tak ikut jadual, keluar minum, shopping waktu pejabat dan sebagainya.

Keempat, apabila mereka sudah diasingkan sedemikian rupa dan sudut pandang kehidupan mereka begitu, tugas aku hanyalah sustain kan mereka dengan mentaliti sebegitu. Caranya, aku bagi mereka bantuan. Alangkah baiknya aku. Aku beri mereka bantuan kewangan dan tajaan. Yang tajaan untuk mereka yang cemerlang dalam peperiksaannya maka diakhirnya mereka akan terikat dengan kontrak aku. Kerja dengan aku! Aku bantu mereka, mereka juga bantu aku. Aku beri dan sajikan pada mereka kemewahan, medan kerja dengan perempuan-perempuan yang mengiurkan dan kerja yang stress, hectic hingga kena stay kat pejabat. Jika tidak stay sekalipun, mereka akan balik lewat malam, jika tidak balik lewat malam sekalipun, mereka kena datang pejabat pada hari sabtu atau ahad. Kerah mereka sampai kering hingga tiada masa untuk keluarga dan gagasanmu. Apabila tiada masa untuk keluarga, mereka kurang mendidik isteri atau tegur suami mereka, ajar anak-anak mereka. Masa mereka sudah penuh, bahkan stress dan penuh emosi lalu wujudlah ketegangan antara ahli keluarga. Bergaduh, berentakkan dan kurang bahagia, hingga bercerai-berai bahkan ada yang berbunuhan. Bila mereka ingin belajar tentang gagasanmu, membina gagasanmu? Tiada! Maka dengan itu, mereka berusaha menghantar anak-anak mereka mengaji dan belajar dengan pendita-pendita, produk keluaran dari sistem yang aku aturkan. Mak ayah pula belajar, pergi mendengar syarahan, pidato dan pengajian daripada pendita-pendita dan graduan dari sistem yang sama. Itupun jika mereka ada keinginan pergi mengaji dan menghantar anak mereka belajar. Dan gagasan dan cara hidup yang mereka faham kekal begitu, masa berlalu hingga akhirnya itulah yang menjadi sudut pandang mereka dan menjadi budaya yang disangkakan, begitulah gagasan, ide dan citra mental yang mereka faham.

Terakhir, strategi kelima, aku mahu mereka yang kurang pandai ni terima tawaran pinjaman kewangan aku, baik pelajaran di universiti sampailah bantuan kewangan peribadi, rumah, kereta dan sebagainya. Yang pinjaman pelajaran, sebaik mereka habis belajar, mereka dikejar untuk membayar hutang-hutang mereka kepada aku. Aku kenakan bunga untuk caj servis dan sebagai profit, alhasil mereka akan kerja keras pagi petang siang malam, tidak cukup dengan gaji tetap hingga terpaksa cari kerja sampingan semata-mata ingin bebas dari belenggu hutang. Maka bilakah masa mereka dengan keluarga, anak-anak, masyarakat dan sebagainya? Akhirnya mereka sama sahaja seperti golongan pandai yang aku ceritakan di atas tadi. Yang pinjaman rumah, kereta dan peribadi nak kahwin pun begitu juga, sama sahaja. Hasilnya diorang menghabiskan masa-masa mereka dengan mencari duit untuk bagi kepada aku kembali. Akan aku kerahkan bala tentera aku, menyusup dalam segenap lapangan dan medan bagi merealisasikan idea ini. Menekan dan memaksa kamu dan golonganmu menerima dan hidup bersama sistem idea ini.

Hidup mereka aku seksa, kerah dan perah dengan kitaran yang aku sendiri setting kan tuk mereka. Sejak kecik aku tanamkan idea untuk mereka mengejar cita-cita yang mereka anggap tujuan hidup mereka. Mereka merasakan itulah kepuasan, kemasyhuran atas kemewahan yang mereka dapat dan perolehi. Kitaran yang sama aku lakukan pada binatang ternakan aku, bela dari kecil, duduk dalam kandang yang besar hingga merasakan tidak mampu untuk meruntuhkannya dan melarikan diri hatta sudah besar sekalipun kerana idea yang aku tanam dalam otak mereka. Beri makanan yang enak dan berkhasiat, rumput dan ragutan yang berkualiti tuk mereka gemuk lalu aku menjual pada peniaga-peniaga, dikilangkan dalam bungkusan-bungkusan terhias cantik tuk dikomersialkan. Akhirnya ke tangan manusia-manusia yang akan memakan mereka, makan sehingga kenyang dan gemuk, menghidapi penyakit-penyakit berbahaya lalu diulang kembali kepada aktiviti ternakan yang aku usahakan kerana permintaan, demand yang tinggi yang aku telah rencanakan dan rancangkan. Itulah kitaran sempurna, sebuah ekosistem yang aku cipta agar binatang ternakan aku tidak melawan dan tahu tujuan hidupnya hanya untuk diniagakan kepada manusia.

Aku musuh bukan kawan.

What do you expect?

1 comment:

  1. If you're attempting to lose fat then you absolutely have to start following this totally brand new tailor-made keto meal plan diet.

    To produce this service, certified nutritionists, fitness couches, and chefs joined together to develop keto meal plans that are useful, decent, cost-efficient, and enjoyable.

    Since their first launch in 2019, 100's of clients have already completely transformed their body and health with the benefits a proper keto meal plan diet can provide.

    Speaking of benefits; in this link, you'll discover 8 scientifically-confirmed ones given by the keto meal plan diet.

    ReplyDelete