Murphy's law

Murphy's law

13 Mar 2015

V For Vendetta, satu penelitian

Filem tahun 2006 ini adalah satu adaptasi dari novel grafik dengan tajuk yang sama oleh Alan Moore dan David Lloyd. Komik ini mula diterbitkan pada 1982. Bergenre political thriller, watak utamanya adalah Natalie Portman dan Hugo Weaving.

Baik filem mahupun komik, kedua-duanya adalah sesuatu yang masterpiece bagi aku. Selepas penayangan filemnya, satu pop culture baru telah muncul. Bila ada sesuatu gerakan atau aktivis berkumpul untuk demo atau protes akan sesuatu isu, organisasi atau parti politik, mesti akan kelihatan kelibat peserta yang memakai topeng yang menyerupai muka Guy Fawkes. Gambar topeng V selalu juga dikaitkan dengan kumpulan Anonymous, satu entiti hacktivist.

Di sini aku ingin berkongsi sedikit sebanyak aku punya pemerhatian, interpretasi dan ilmu yang ada pada filem ini. Oh ya, kalau kau tidak kisah dengan spoiler, teruskan membaca.

Penggunaan aliterasi (alliteration)

Kita lihat dari sudut kesenian sastera dahulu. Memetik monolog V pada tempoh filem 00:06:54, babak di mana V memperkenalkan dirinya kepada Evey;

"But on this most auspicious of nights, permit me then, in lieu of the more commonplace sobriquet, to suggest the character of this dramatis persona.

Voila! In view, a humble vaudevillian, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a bygone vexation stands vivified and has vowed to vanquish this venal and virulent vermin, vanguarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition.

The only verdict is vengeance, a vendetta, held as a votive not in vain, for the value and veracity of such one day vindicate the vigilant and the virtuous. Verily this vichyssoise of verbiage veers most verbose, so let me simply add that it is my very good honour to meet you and you may call me V."

Begitu banyak perkataan bermula dengan V. Ini adalah satu teknik dalam sastera atau bahasa yang dipanggil sebagai aliterasi (alliteration). Ia adalah pengulangan bunyi yang sama pada awal kata atau perkataan. Jadi di dalam ucapan V tadi, pengulangan perkataan berhuruf V di depan. Selalu dijumpai dalam karya puisi. Contoh lain yang biasa kita dengar "Peter Piper picked a peck of pickled peppers". Atau di dalam bahasa Malaysia, "Kamu kemana ku nanti kemari". Kalau kita lihat apa yang V lakukan dalam babak itu, mungkin kita boleh kata itu satu deklamasi puisi sebab hampir semua patah perkataan bermula dengan V. Secara amnya, pada pengucapan biasa aliterasi digunakan sebagai satu bentuk penekanan atau highlight. Sebab aliterasi boleh juga digunakan dalam pengucapan umum. Huruf H atau E selalunya digunakan untuk memberi efek yang menyenangkan (soothing) manakala pengulangan perkataan berhuruf B atau P untuk memberi efek percussion untuk menarik perhatian pendengar dan memberi lebih penekanan.

Satu bentuk penggunaan aliterasi yang lebih praktikal, adalah untuk menjadikan sesuatu slogan itu lebih diingati. Antara yang popular dalam sejarah, "Veni, Vidi, Vici" oleh Julius Caesar bermaksud "I came, I saw, I conquer". Dalam jenama sesuatu produk seperti Dunkin Donut dan Krispy Kreme. Dalam watak kartun, Bugs Bunny dan Donald Duck.

Untuk puisi, pengucapan umum, jenama dan slogan. Tapi satu benda yang aku masih bingung, macam mana si penulis skrip V For Vendetta ini boleh tercapai tahap kekreatifan sebegitu. Oh ya, buat yang tertanya apa benda sebenarnya yang V cuba sampaikan, di bawah adalah versi yang lebih mudah.

"Look! In view, a humble entertainer, portrayed as both victim and villain by the changes of fate. The appearance is not just for the looks, but it represents the once existing People's voice that already disappeared. However, the voice is now resurrected and is ready to destroy the so called superiors operating our very society. The only choice is vengeance, and to accomplish my very feat, I shall recruit only those who are righteous and determined, for we surely will be able to uphold our suppressors. Nonetheless, I believe I have uttered too much. So let me simply add that it is my very good honour to meet you and you may call me V"

Idea sebagai identiti dan maruah diri

Filem ini sangat sarat dengan mesej betapa pentingnya seseorang itu mempunyai satu idea atau satu set pemikiran yang kukuh. Boleh dikatakan ini adalah satu tema utama untuk filem ini. Si penindas atau penguasa rakus boleh merampas dan mencuri apa sahaja dari kita, harta atau keluarga sekalipun, tapi jangan sampai biarkan mereka 'curi' dan 'rampas' fikiran kau dan 'gantikan' dengan pemikiran yang mereka mahukan. Bak kata Valerie, salah satu watak dalam filem ini yang ditangkap, dipenjara lalu dijadikan seakan tikus makmal, semata-mata kerana dia adalah seorang lesbian:

"Our integrity sells for so little, but it is all we really have. It is the very last inch of us, but within that inch, we are free."

"..I shall die here. Every inch of me will perish. Every inch but one. An inch, it is small and fragile, and it is the only thing in the world worth having. We must never lose it or give it away. We must never let them take it from us..."

Teringat kata-kata pujangga, "If you don't stand for something, you will fall for anything". Bermaksud, perlunya seseorang itu untuk berpegang pada sesuatu. Jika tidak, dengan mudahnya kita boleh tewas pada entiti lain yang dikhuatiri bercanggah dengan nilai-nilai kemanusiaan secara am atau agama secara khususnya. Di kala waktu peperangan atau mana-mana konflik sekalipun, satu-satu pihak lawan itu akan lebih dihormati apabila pihak itu punya satu pendirian yang tetap, walaupun mereka punya idealogi yang berlawanan.

Sepanjang tempoh filem ini, penonton tidak akan boleh nampak wajah sebenar V. Ya, boleh dikatakan dia memakai topeng itu adalah satu benda yang praktikal, untuk sembunyikan wajahnya yang terbakar. Tetapi secara tersiratnya ia juga adalah satu simbol di mana selain pertuturannya yang penuh dengan ungkapan-ungkapan sastera dan hujah idea, penampilan V itu sendiri pun adalah satu bentuk pembentangan ideanya. The embodiment of the idea. Dengan memakai topeng, V boleh menjadi sesuatu yang lebih besar. Dan kita boleh lihat di babak-babak akhir filem di mana orang-orang awam yang turun ke jalan dengan memakai topeng V, tak berundur sikitpun bila askar-askar cuba halang dan acukan senapang ke arah mereka. Kita juga boleh nampak, bila semua hadirin mula tanggalkan topeng, watak-watak yang telah mati, ada juga di situ. Ini adalah satu mesej yang filem ini cuba sampaikan di mana seseorang itu boleh dibunuh, dihukum mati atau dipenjarakan; tapi si pembunuh, si algojo atau si penguasa itu tidak akan mampu untuk 'membunuh' idea individu terbabit.


Dilema: Pejuang kebebasan atau pengganas?

Dilema yang ada pada aku sekarang adalah, tindakan V ini dikategorikan sebagai pejuang kebebasan atau pengganas? Cuba kita lihat permasalahan ini sebagai orang luar, dari sudut pandang pihak ketiga. Jangan memihak kepada sesiapa. Di satu belah pihak kita boleh nampak jelas kezaliman yang tertera daripada pihak kerajaan. Tetapi di satu pihak yang lain, V membunuh dan merosakkan harta. Jadi dua-dua pihak kita boleh nampak, terlalu ekstrem dalam tindak-tanduk mereka. Bangkit juga persoalan kepada kita yang hidup di dunia realiti ini, adakah akan tiba waktunya nanti apabila perlunya api melawan api?

Untuk justifikasi tindakan V, suasana politik England dalam V For Vendetta adalah kerajaan fasis. Satu orang sahaja yang memegang kuasa. Selain itu orang Islam, bangsa selain kaukasia, gay, lesbian semuanya ditangkap dan diletakkan dalam kem tahanan. Senang kata sesiapa yang bukan berkulit putih, Kristian dan heteroseksual, memang takkan selamat. Mengkritik juga akan ditangkap terus, dan mungkin juga dihukum mati. Jadi kita boleh simpulkan kerajaan di bawah pemerintahan watak High Chancellor Adam Sutler ini sangat zalim. Dan penyelesaiannya adalah revolusi, reformasi sudah tidak lagi relevan. Satu protes aman seperti apa yang dilakukan oleh Mahatma Gandhi kelihatan mustahil pada suasana seperti ini. Malah kemusnahan yang V lakukan itu punya falsafah di sebaliknya.

V : People should not afraid of their governments; governments should be afraid of their people.
Evey: And you'll going to make that happen by blowing up a building?
V: The building is a symbol, as is the act of destroying it. Symbols are given power by the people. Alone, a symbol is meaningless, but with enough people, blowing up a building can change the world.

Untuk justifikasi tindakan Adam Sutler pula. Serata dunia pada waktu itu kelihatan kucar-kacir. USA yang pernah dikenali sebagai satu kuasa yang besar, sedang mengalami perang saudara. Wabak penyakit menjadi satu ancaman besar. Jadi Sutler dan konconya merasakan satu tindakan perlu diambil dengan segera, untuk memastikan negaranya tidak jatuh kucar-kacir seperti di negara lain. Langkah drastik perlu diambil. Tiada masa untuk demokrasi. Maka di akhirnya England 'dilahirkan semula' dengan kerajaan parti Norsefire, mengawal negara itu secara total. For the greater good.

Siapakah yang betul dan siapakah pula yang salah? Atau mungkin dua-dua salah dan dua-dua pun ada betulnya. Itu semua terpulang pada kau untuk menentukan.

Jadi...

Banyak lagi sebenarnya aku nak ceritakan, seperti penggunaan teknik-teknik propaganda oleh si penguasa, simbolik huruf V, betapa watak V begitu 'obses' pada kesenian dan macam-macam lagi. Tetapi aku rasa itu semua mungkin kau sendiri boleh kaji. Dan jika kadang-kala kau merasakan keadaan negara yang kau duduk sekarang ni mungkin ada sedikit persamaan dalam filem ini, apa kata kau cuba teliti apa yang V katakan pada rakyat England semasa dia hijack BTN, stesen TV kawalan Norsefire.

V: Good evening London. Allow me first to apologise for this interruption. I do, like many of you, appreciate the comfort of everyday routine, the security of the familiar, the tranquility of repetition. I enjoy them as much as any bloke. But in the spirit of commemoration, whereupon important events of the past, usually associated with someone's death or the end of some awful bloody struggle, are celebrated with a nice holiday, I thought we could mark this November the 5th, a day that is sadly no longer remembered, by taking some time out of our daily lives to sit down and have a little chat. There are, of course, those who do not want us to speak. I suspect even now, orders are being shouted into telephones, and men with guns will soon be on their way. Why? Because while the truncheon may be used in lieu of conversation, words will always retain their power. Words offer the means to meaning, and for those who will listen, the enunciation of truth. And the truth is, there is something terribly wrong with this country, isn't there? Cruelty and injustice, intolerance and oppression. And where once you had the freedom to object, to think and speak as you saw fit, you now have censors and systems of surveillance coercing your conformity and soliciting your submission. How did this happen? Who's to blame? Well, certainly, there are those who are more responsible than others, and they will be held accountable. But again, truth be told, if you're looking for the guilty, you need only look into a mirror. I know why you did it. I know why you were afraid. Why wouldn't be? War, terror, disease. They were myriad of problems which conspired to corrupt your reason and rob you of your sense. Fear got the best of you, and in your panic you turned to the now high chancellor, Adam Sutler. He promised you order, he promised you peace, and all he demanded in return was your silent, obedient consent.

Belum tonton, sila tonton. Belum ada salinan DVD atau BluRay, sila dapatkan sebelum lupus ditelan stok-stok filem baru atau...censorship?


Oleh Sharir Shazni

3 comments:

  1. Your Affiliate Money Making Machine is waiting -

    Plus, making profit with it is as simple as 1---2---3!

    This is how it all works...

    STEP 1. Input into the system what affiliate products the system will push
    STEP 2. Add push button traffic (this ONLY takes 2 minutes)
    STEP 3. Watch the affiliate system explode your list and sell your affiliate products all on it's own!

    Are you ready to make money automatically??

    Get the full details here

    ReplyDelete
  2. Strange "water hack" burns 2lbs overnight

    Over 160k men and women are hacking their diet with a simple and secret "liquids hack" to drop 1-2lbs each and every night while they sleep.

    It is painless and it works on everybody.

    Here are the easy steps for this hack:

    1) Go grab a drinking glass and fill it up half the way

    2) Now do this amazing hack

    and be 1-2lbs thinner in the morning!

    ReplyDelete
  3. If you're trying to lose kilograms then you have to start following this totally brand new custom keto diet.

    To design this keto diet service, certified nutritionists, fitness couches, and professional chefs united to develop keto meal plans that are powerful, convenient, price-efficient, and delightful.

    From their first launch in early 2019, 1000's of individuals have already transformed their body and well-being with the benefits a great keto diet can offer.

    Speaking of benefits: in this link, you'll discover 8 scientifically-tested ones provided by the keto diet.

    ReplyDelete